Forbrugertilliden falder for anden måned i træk - men kun mildt

På det korte sigte bærer forbrugerne nøglerollen.

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61
Historisk stigning i detailsalget

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra Danmarks statistik viser, at for­bru­ger­til­li­den falder yderligere i februar til -5,2 fra -4,1 i januar. Dermed peger for­bru­ger­til­li­den ned for anden måned i træk, om end der er tale om yderst milde fald. Niveauet er et godt stykke under inden krisen tog fat, efter den blev skudt i sænk i begyndelsen af coronakrisen. I april var den midlertidigt nede og vende på -11,9, og siden da har den genvundet en del, men der er fortsat et stykke op til tilliden før krisen, som lød på omkring 3.

Det er superærgerligt, at forbrugerne ser lidt mørkere på tilværelsen, men det er altså alene yderst milde fald. Der er helt generelt en verden til forskel i forhold til situationen i foråret sidste år, og de alene milde fald giver et tydeligt praj om, at de gode udsigter for fremtiden med smittefald og vac­ci­neud­rul­ning afbøder de forlængede restriktioner og den aktuelle klemte tid. Forbrugerne står stærkt, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at de kommer til at spille hovedrollen i Danmarks vej ud af coronakrisen.

Det er samtidig positivt, at det lavere niveau i for­bru­ger­til­li­den i dag sammenlignet med inden krisen primært er drevet af forbrugernes syn på Danmarks økonomiske situation. Mere eksakt er det danskernes vurdering af landets økonomiske situation i dag sammenlignet med for et år siden, som hænger gevaldigt i bremsen. Omvendt er forbrugernes tillid egen families økonomi oppe på niveauet fra før krisen, og tilliden på de elementer stiger yderligere i februar . Det samme er forventningen til Danmarks økonomi over det kommende år hjulpet på vej af vaccinerne, som dog falder lidt i februar. Det er glædeligt, at netop de parametre i for­bru­ger­til­li­den viser fornuftige takter.

På det korte sigte bærer forbrugerne nøglerollen til at få Danmark gennem coronakrisen, og der er alt mulig god grund til, at det kommer til at ske, selvom forbrugernes humør igen har peget ned. Danskerne er overordnet set velpolstrede med rekordindlån i bankerne, en ny runde af feriepenge er på vej, og sidst men ikke mindst har forbrugerne vist massiv forbrugslyst, når muligheden har budt sig. I oktober sidste år bød detailhandlen på en rekordstor omsætning i forbindelse med udbetalingen af den første rude af feriepenge.

Relaterede artikler