Bilsalget stiger igen - juli bød på højeste salg af biler i 1 år

Vi kan med juli måneds handelstal sige, at bilsalget er kommet fint retur uden at være overekstatiske.

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61
Skatterådet sænker populært kørselsfradrag i 2021

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i juli blev solgt 18.952 personbiler. Det er en stigning på knap 6% i forhold til juni, og det er nu tredje måned i træk, at bilsalget stiger. Salget af biler bragede ned i begyndelsen af coronakrisen, hvor bilsalget ramte det laveste i mere end 10 år, men er siden kommet retur.

Vi kan med juli måneds handelstal sige, at bilsalget er kommet fint retur uden at være overekstatiske. Siden bunden i coronakrisens start er bilsalget steget med intet mindre end 86%. Det er en enorm stigning i sig selv, og juli bød på det største bilsalg i et år, og i det store hele er vi mere eller mindre tilbage på niveauet inden krisen. Der er med andre ord ikke tale om en større ketchupeffekt, men vi kan godt glæde os lidt over, at danskerne har mod på at bruge penge, da bilsalget under normale omstændigheder kan bruges som indikator for det samlede privatforbrug.

Man har i coronakrisens begyndelse som følge af smit­tespred­ning og nedlukning ikke kunne komme ud og prøvekøre den nye drømmebil, hvorfor en del bildrømme har været sat på pause. Derfor ser vi også en del af den aktuelle stigning i bilsalget som en mild ketchupeffekt, og havde vi ikke set stigningen, ville jeg være mere bekymret. Dagens tal bidrager således blot til min forsigtige optimisme for dansk økonomi generelt, om end den kommende periode er skrøbelig med enorme risici for økonomien.

Når vi kommer gennem coronakrisens lettere obskure han­dels­be­væ­gel­ser, så forventer vi, at bilsalget stabiliserer sig på et lavere niveau end inden krisen. Kort og godt vil efterspørgslen skulle vænne sig til en ny økonomisk virkelighed med et markant økonomisk tilbageslag, hvor mange titusinder er sendt i ledighed. Vi forventer dog ikke, at niveauet bliver meget lavere, da vi endnu se recessionen som kortvarig med fornyet økonomisk fremgang mod slutningen af året, som igen vil påvirke bilsalget i opadgående retning. Når det er sagt, så må vi dog ikke glemme, at risikoen for en mere langvarig tilbagegang i dansk økonomi fortsat eksisterer. Vi er langt fra på den sikre side endnu. En mere langvarig krise vil også ramme bilsalget hårdere end vores nuværende scenarie.

Relaterede artikler