Gå til indhold PrivatPrivat BetaErhvervAL-KontoKigDigital signering Gå til navigation
Usikkerhed trækker ned i forbrugernes optimisme

Usikkerhed trækker ned i forbrugernes optimisme

20. februar 2019
Gå til nyhedsoversigt

Forbrugertilliden faldt marginalt i februar måned, men har ligget stort set fladt på det nuværende niveau siden december. Forbrugertilliden har generelt været faldende siden sommeren sidste år og vi kan glæde os over at der nu ser ud til at være en stabilisering. Optimismen hos de danske husholdninger er dog på et noget lavere niveau i dag end vi så det gennem 2017 og første halvdel af 2018.  Det kan virke mærkeligt at optimismen har været dalende i en periode hvor flere kommer i job, lønningerne stiger og boligpriserne har pil opad. Ser man på underindeksene i forbrugertilliden, så finder man en stor del af forklaringen: Forbrugerne er positive på deres egen økonomiske situation men er blevet væsentligt mere bekymrede omkring den økonomiske situation i Danmark siden sommeren sidste år. Det er ikke så underligt i en tid med politisk uro og avisoverskrifter om handelskrig, Brexit, politisk uro i flere EU-lande og aftagende global vækst.

Dagens tal for februar måned viser dog en lidt større tiltro til dansk økonomi over de kommende 12 måneder end i sidste måned, men niveauet er fortsat lavt. Synes på egen privatøkonomi er fortsat positivt og der er også en forventning om at ledigheden vil være faldende over det kommende år, men forventningerne til faldet er knap så optimistiske som de var for et halvt år siden.

Til trods for al usikkerheden er den reelle situation for de danske forbrugere dog ganske lys. Der er fremgang i beskæftigelsen, lønningerne stiger mere end priserne og generelt er danskernes privatøkonomi solid. Vi tror derfor heller ikke at den lavere forbrugertillid for alvor vil afspejle sig i privatforbruget, hvor vi forventer pæn vækst i år.

Kontakt

Kontakt

Selvbetjening

Selvbetjening