Gå til indhold Log på privat Gå til navigation
Om banken

Om banken

Bygger på sunde værdier

I Arbejdernes Landsbank bygger vi vores forretning på sunde værdier som ansvarlighed, troværdighed og bæredygtig vækst. På det værdigrundlag driver vi en sund bank med en solid økonomi og med stor respekt for vores kunders tid og penge. Når det gælder vores rådgivning, gør vi os særligt umage for, at ingen kunder forlader et møde uden at have forstået, hvad vi har rådgivet om. Det er vores mål, at rådgivningen altid skaber værdi for kunden, og at serviceniveauet hører til et af landets absolut højeste.

En ansvarlig bank

Arbejdernes Landsbanks grundlæggende værdier og tilgang til kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og investeringer bygger på respekt for mennesker og et mål om at efterlade så positivt et aftryk på omverdenen som muligt. Banken har en række politikker og mål, der søger at sikre og fremme vores medarbejderes og kunders trivsel og økonomiske tryghed.

Lang historie med social ansvarlighed

Arbejdernes Landsbank har en lang historie med social ansvarlighed, der rækker helt tilbage til bankens grundlæggelse i 1919. Formålet med stiftelsen af banken var at sikre fagbevægelsen uafhængighed af kapitalistiske banker i en konfliktsituation, at bestræbe sig på at sikre fagbevægelsens medlemmer i en konfliktsituation samt at tilbyde bedre og billigere lånemuligheder som alternativ til pantelåneren.

Vi tilstræber at leve op til vores sociale og samfundsøkonomiske ansvar som bank på fire indsatsområder:

1. Kunder og produkter

Som økonomisk rådgiver har vi et ansvar for, at vores kunder får optimale vilkår for at leve det liv, som deres økonomi giver dem mulighed for.

Det er vores politik at

  • sikre, at kunden forstår sin økonomiske situation og de produkter, vi tilbyder
  • behandle alle kunder professionelt, med respekt og omtanke for deres individuelle behov
  • tilbyde kunderne personlig økonomisk rådgivning
  • yde rådgivning, som tilgodeser kundens behov
  • uddanne vores kunderådgivere, så deres kompetencer lever op til de berettigede forventninger til en full-service bank
  • tilbyde vores kunder etisk screenede investeringer.

2. Medarbejdere

Som arbejdsgiver ser vi det som vores ansvar at skabe rammerne for et sundt, trygt og inspirerende arbejdsmiljø.

Det er vores politik at

  • tilbyde arbejdsvilkår, som motiverer og inspirerer vores medarbejdere i deres dagligdag
  • tilbyde fleksible arbejdstider, som giver den enkelte medarbejder mulighed for at skabe bedre balance mellem privatliv og arbejdsliv
  • skabe karriere- og udviklingsmuligheder for medarbejdere på alle niveauer i banken
  • sikre et sundt fysisk og psykisk arbejdsklima
  • tage hånd om medarbejdere, som rammes af bl.a. stress eller sygdom.

3. Samfund

I Arbejdernes Landsbank vil vi gerne støtte og engagere os i gode sager lokalt, nationalt og internationalt.

Det er vores politik at

  • støtte oplysningsformål gennem anerkendte institutioner
  • etablere sponsorsamarbejde med sportsklubber og velgørende organisationer
  • engagere os i lokalsamfundet og bidrage til udviklingen inden for kultur og foreningsliv
  • støtte humanitært arbejde via danske og internationale hjælpeorganisationer.

4. Klima og miljø

Banken ønsker at tage et ansvar i forhold til at undgå en unødvendig, negativ påvirkning af miljøet.

Det er vores politik:

  • Kun at benytte leverandører, IT-produkter, processer og infrastruktur, der kan bidrage til at reducere energiforbruget og belastningen af miljøet.
  • Løbende at revurdere vores forretningsgange og procedurer i forhold til at finde muligheder for at minimere vores ressourceforbrug.
  • Ikke at deltage i finansiering af aktiviteter, som vurderes et have en unødigt negativ effekt på miljøet.