Her får du hjælp til:
- Overfør til udlandet
- Udbakke
- Tidsfrister for overførsler
Den 9. april 2025 vil der ske ændringer i formatet for straksbetalinger.
Ændringen sker i forbindelse med, at den danske banksektor ændrer i formatet for straksbetalinger.
Se tidsfristerne for de forskellige typer overførsler i skemaet nedenfor.
Ønsker du at annullere eller tilbagekalde en overførsel til udlandet, bedes du udfylde en formular og sende den til os.
Bemærk venligst:
Ved betalinger til udlandet er det nødvendigt at kende SWIFT-adressen (også kaldet BIC) på modtagers pengeinstitut samt navn, adresse og kontonummer på modtager. BIC står for Bank Identifier Code og er bankens internationale identifikationsnummer.
IBAN er det internationale kontonummer, opbygget i et format, der er genkendeligt for alle lande, som har indført IBAN. IBAN står for Bank Account Number.
Et korrekt IBAN-nummer indeholder oplysninger om modtagers bank, filialen hvor kontoen er tilknyttet samt modtagers kontonummer. Det er nemt at kontrollere, om det IBAN-nummer, som I skal betale til, er korrekt sammensat.
Tjek IBAN-nummerClearingskode:
I nogle lande kan der ikke angives et IBAN-nummer, og derfor er clearingskoden obligatorisk for, at betalingen kan gennemføres. Det gælder for Australien, Canada, USA, Hongkong, Rusland og Sydadfrika. Husk at udfylde en clearingskode, når I overfører penge til et af de nævnte lande.
Formålskode:
Nogle lande kræver desuden, at der oplyses en formålskode, som beskriver grundlaget for betalingen. Det kan for eksempel være en formålskode for import af varer.
Der skal angives formålskode på betalinger til følgende lande: Jordan, Malaysia, De forenede Arabiske Emirater og Kina (kun hvis I sender CNY).
Hvad skal jeg udfylde i Formålskode?
Der skal angives formålskode på betalinger til følgende lande:
Kina (kun CNY):
Du opretter betalinger helt på vanlig vis igennem netbanken. Til slut i oprettelsen kan du vælge mellem to muligheder:
Vælger du ”Godkend nu” vil betalingen blive godkendt uden brug af Udbakken, eller hvis I er flere til at godkende vil den blive delvist godkendt i udbakken.
Vælges ”Godkend senere” får du mulighed for at lægge betalingen i en ny gruppe. Gruppen vil herefter blive vist i udbakken, og du kan på denne måde gruppere flere betalinger.
Hvis du ønsker at rette en betaling i udbakken, skal du blot klikke på betalingen for at få detaljevisningen frem. Herefter vil det være muligt vælge ”Rette betaling”, hvorefter du kan ændre, hvad du ønsker. Herfra er det muligt at godkende betalingen med det samme, eller lægge den tilbage i udbakken.
Det er også muligt at rette flere betalinger på én gang. Hvis der sættes en markering ud for en eller flere betalinger, eller grupper, og herefter vælges ”Ret” i dropdown menuen, så er det muligt at ændre betalingsdatoen og fra-kontoen. Betalingerne bliver rettet, hvis muligt, og lægges tilbage i udbakken.
Hvis du ønsker at slette en betaling i udbakken, skal du blot klikke på betalingen for at få detaljevisningen frem. Herefter vil det være muligt vælge ”Slette betaling”, hvorefter du bliver spurgt, om du er sikker på, at betalingen skal slettes. Man kan også benytte det lille slette-symbol ud for hver betaling.
Det er også muligt at slette flere betalinger på én gang. Hvis der sættes en markering ud for en eller flere betalinger, eller grupper, og herefter vælges ”Slet” i dropdown menuen, så bliver du spurgt om de
valgte betalinger skal slettes.
Det er ikke muligt at fortryde sletning af en betaling.
Når du skal godkende en betaling i Udbakken, så er der to måder at gøre det på.
Øverst i udbakken er der mulighed for at søge efter betalinger og grupper, eller filtrere betalinger og grupper fra visningen.
Brug ”Søg”-knappen, hvis du vil søge.
Udbakken er ikke stedet, hvor du kan se dine godkendte betalinger.
Når en betaling er godkendt, bliver den flyttet over i ”Søg betalinger”. Her kan du fremsøge alle dine netbank-oprettede betalinger og se, hvilken status de har.
Er betalingen allerede bogført, kan du også se den på din posteringsoversigt. Hvis betalingsdatoen ligger fremme i tiden, kan du se den under ”Kommende betalinger”.
Hvis dine betalinger bliver afvist på betalingsdagen, så vil du få en besked om det, når du logger ind på din netbank. Du vil både kunne se dine afviste betalinger i din Udbakke og under ”Kommende betalinger”.
Hvis betalingen blot er afvist pga. manglende dækning, så forsøger vi at godkende den igen, men hvis den er afvist af andre årsager, så skal den rettes og sendes afsted igen. Dette gøres alt sammen fra Udbakken ved at klikke på den pågældende betaling.
Man starter med at angive et navn på gruppen og vælge hvilket filformat og tegnsæt man ønsker at benytte.
Her er der også mulighed for at vælge at betalingerne skal hæves i ét beløb, og hvis denne vælges, så skal man angive, hvilken konto pengene skal trækkes fra, samt hvornår de skal trækkes.
Herefter fremfinder man filen, og betalingerne indlæses i en gruppe i Udbakken. Herefter er de klar til behandling.
I udbakken er det muligt at udlæse/eksportere de oprettede betalinger som en CSV-fil til indlæsning i fx Excel.
Overførselstype | Godkend betaling inden *) | Bogføres på | Rente fra |
---|---|---|---|
Mellem egne konti i AL | kl. 22.00 | Betalingsdatoen | Betalingsdatoen |
Bank- og lønoverførsel | kl. 21.00 | Debitering: Betalingsdatoen | Debitering: Betalingsdatoen |
Indbetalingskort | kl. 21.00 | Debitering: Betalingsdatoen | Debitering: Betalingsdatoen |
Udenlandsk overførsel | kl. 13.00 | Betalingsdatoen | Debitering: Betalingsdatoen |
Sammedagsoverførsel | kl. 12.00 | Betalingsdatoen | Betalingsdatoen |
Straksoverførsel | Hele døgnet | Straks efter godkendelse | Straks efter godkendelse |